Bestilling:
Helseforetakene gjør bestillinger via eget bestillingssystem opp mot vinnende leverandør. Avdelingene i foretakene finner produktene via lagerbestillingssystem eller ved å kontakte innkjøpsavdelingen.
Ledetid:
Det skal være mulig for levering 1-2 ganger pr. uke eller senest en uke etter bestilling.
Parallelle rammeavtaler:
Rammeavtaler med tre leverandører. Noen av delkontraktene er parallelle rammeavtaler med tildeling til to leverandører slik angitt under delkontrakter.
Leverandørene har blitt rangert etter plassering i konkurransen, hvor den høyest rangerte leverandør er å anse som hovedleverandør.
Omsetningen fordeles etter en prioritering hvor hovedleverandør benyttes først osv. Dette betyr at fordeling av kjøp (avrop) som hovedregel skal skje med den leverandør som er rangert som den høyeste. Leverandør 2 må i utgangspunktet påregne et lavt omfang.
Unntak:
Unntak fra dette kan gjøres i følgende tilfeller, og da hos den høyest rangerte tilbyderen hvor unntaket ikke kommer til anvendelse:
• Særskilte medisinskfaglige vurderinger fra behandlende lege som tilsier at produkt fra lavere rangert leverandør er bedre egnet for den aktuelle prosedyre/indikasjon/pasient.
• Overfor rangerte leverandør ikke kan levere produktet(ene) eller levere innen avtalefestet tid. Med levere produktene menes også dersom leverandør ikke tilbyr den aktuelle størrelsen etterspurt, og leverandører rangert under tilbyr disse.
• Ved studier og utprøving av produkter, begrenset oppad til 20% årlig volum. Dette kan omfatte produkter med lavere rangering eller produkter som ikke er omfattet av rammeavtalen.
Unntaket besluttes av det ansvarlige fagpersonale på avdeling hvor produktet anvendes.