Avropsmekanisme, Rammeavtalens punkt 2.
Avrop på kjøp og/eller leie for Delkontrakt 1 og Delkontrakt 2 foretas i henhold til følgende prosedyre:
- Rangering følges dersom dialyseavdelingen skal foreta fullt maskinparkbytte.
- Dersom dialyseavdelingen skal gjennomføre et suppleringskjøp til eksisterende maskinpark velges leverandør på bakgrunn av eksisterende maskinpark.
Følgende leverandører er tildelt parallell rammeavtale angitt rangert rekkefølge:
Delkontrakt 1
- Vantive AS
- Scan-Med AS Norway
- Vingmed AS
Delkontrakt 2
- Nordic Medcom AB
I tillegg kan unntak gjøres i følgende tilfeller:
- Pasienter som har fått opplæring på et system og er fortrolig med bruken av dette, skal kunne fortsette å bruke samme system.
- Dersom en ny pasient har særlige behov som tilsier bruk av et system fremfor et annet skal man velge det systemet som ivaretar disse behovene på best måte. Dette kan blant annet være behov knyttet til å få en optimal behandling, og behov knyttet til fysiske forutsetninger/begrensninger hos pasient (for eksempel i forhold til koblinger og klemmer, håndtering av poser/forpakninger/emballasje og lignende).
- Dersom høyere rangerte produkt har begrensninger som lavere rangert produkt ikke har.
Alle unntak fra hovedregelen om avrop fra førsterangert leverandør skal begrunnes og dokumenteres i pasientens journal.
Ved avrop for leie per måned ved valg av Stasjonære maskiner er leietid minimum 6 måneder.