Nye innkjøpsverktøy (Ivalua)
Sykehusinnkjøp vil i 2026 skifte plattform for gjennomføring av anskaffelser. Her finner du informasjon om hvordan skiftet vil påvirke leverandører som deltar i våre konkurranser.
Sykehusinnkjøp benytter i dag Mercell for å sende utlysninger til Doffin, motta tilbud fra leverandørmarkedet og varsle om tildeling av kontrakter etter gjennomført evaluering. I løpet av 2026 vil vi skifte til et nytt system kalt Ivalua.
På denne siden får du som leverandør svar på noen ofte stilte spørsmål om overgangen, og også mulighet til å stille egne spørsmål.
Ofte stilte spørsmål
Hvorfor skifter Sykehusinnkjøp plattform?
I Sykehusinnkjøp benyttes det i dag en rekke forskjellige systemer for planlegging og gjennomføring av anskaffelser samt til forvaltning av inngåtte avtaler. Flere av disse systemene er i slutten av livsfasen sin og må derfor erstattes.
I tillegg til å erstatte løsningen som ikke lenger vil oppdateres og vedlikeholdes, samler Ivalua mange innkjøpsfunksjonaliteter i én løsning. Slik vil systemet strømlinjeforme, standardisere og forenkle arbeidet vårt. Dette vil gjøre oss enda bedre egnet til å utføre hovedoppdraget vårt – å skape økonomisk handlingsrom for spesialisthelsetjenesten gjennom gode og effektive anskaffelser.
Når tas Ivalua i bruk?
Ivalua tas i bruk i løpet av første halvdel av 2026. Vi vil gå ut med informasjon når en dato for overgangen er satt.
Merk at leverandører etter overgangen vil kunne fange opp utlyste konkurranser på Doffin som tidligere. Den eneste endringen i kunngjøringen blir at den peker mot Ivalua istedenfor Mercell.
Koster det noe å bruke Ivalua som leverandør?
Nei, Ivalua er gratis for leverandører å bruke, akkurat som Mercell.
Det er lovpålagt at det skal være gratis å laste ned konkurransegrunnlag og levere tilbud i offentlige anskaffelser via konkurransegjennomføringsverktøy (KGV).
Vil pågående konkurranser flyttes til Ivalua?
Nei, konkurranser som allerede er utlyst i Mercell, vil ferdigstilles der.
Dette betyr at Sykehusinnkjøp i en periode etter overgangen vil ha konkurranser i både Mercell og Ivalua.
Hvordan bør leverandører forberede seg på overgangen?
Leverandører trenger ikke å gjøre noe i forkant av overgangen til Ivalua. Alt som kreves for å delta i en konkurranse er å opprette en leverandør- og brukerprofil første gang leverandøren ønsker å delta i en konkurranse.
Hvordan leveres tilbud i Ivalua?
Ivalua vil ha utfyllende brukerveiledninger bygget inn i løsningen. Leverandører som er usikre på hvordan de leverer tilbud i Ivalua, kan slå opp i disse veiledningene.
Vil Ivalua ha anbudsvarsling?
Nei, Ivalua har ikke en egen tjeneste for anbudsvarsling som leverandører kan abonnere på.
Det finnes derimot en rekke frittstående varslingstjenester som overvåker konkurranser kunngjort av det offentlige. Leverandører som ønsker varsel, må altså abonnere på en av disse varslingstjenestene.
Benytter du deg av en varslingstjeneste som henter anskaffelser fra Doffin i dag, kan du fortsette med det. Sykehusinnkjøps anskaffelser vil fanges opp uansett om de kunngjøres i Mercell eller Ivalua.
Still et spørsmål
Dersom spørsmålet ditt ikke er besvart overfor, kan du stille ditt eget spørsmål i dette spørreskjemaet.
Vi svarer deg på epostadressen du oppgir, og hvis spørsmålet kan være relevant for flere leverandører, legger vi også svaret ut på denne siden.