Logistikk og elektronisk samhandling
De nye logistikkbetingelsene og avtalemalene trådte i kraft 1. februar 2024. Dette var med bakgrunn i et ønske om å harmonisere praksis på tvers av helseregionene. Det er etablert en egen nettside for logistikkbetingelser der det vil ligge de til enhver tid gjeldende logistikkbetingelser samt informasjon som vil kunne være nyttig i samhandling mellom leverandørene og alle helseregionene.
Logistikkbetingelsene finner du på denne nettsiden.
På denne siden finnes detaljerte beskrivelser om for eksempel krav til vareflyt, emballasje, pakninger, ordreprosesser og avvikshåndtering. Hensikten med nettsiden er å skape forutsigbarhet og bidra til god samhandling mellom helseforetakene og leverandørene.
På nettsiden finnes oversikt over de største varemottakene ved helseforetakene med kontaktinformasjon, åpningstider og fasiliteter. Det er i tillegg laget en side med spørsmål og svar om logistikkbetingelsene.
Innspill til forbedringer
Det er etablert en egen nasjonal forvaltningsgruppe logistikk som har faste møtepunkter. Her behandles innspill til forbedringer av logistikkbetingelser og elektronisk samhandling. Alle innspill som er meldt inn fra leverandører tidligere eller kommet via helseregionene, er lagt inn som forslag til behandling.
Skjema med innmelding om tilbakemelding finner du her
Utfylt skjema sendes til innkjop@helse-sorost.no