Store legemiddelselskaper forplikter seg til utslippskutt

Dette skjedde på FNs generalforsamling denne uka.

Publisert 28.09.2018
Sist oppdatert 15.09.2020

På frivillig basis setter nå flere av verdens ledende legemiddelprodusenter en utslippsgrense under produksjon av antibiotika. Med dette ønsker de både å gjennomføre en mer miljøvennlig produksjon, og samtidig redusere risikoen for antibiotikaresistens.

Selskapenes egne grenser er i stor grad basert på prinsippene og utslippsgrensene foreslått av forskerne Johan Bengtsson-Palme og Joakim Larsson ved Göteborgs Universitet i 2016.

Lokale utslipp fra antibiotikaprodusenter er en stor medvirkende årsak til forurensning og utvikling av antibiotikaresistens. At bransjen selv nå tar et større ansvar er godt nytt for Sykehusinnkjøp HF divisjon legemidler. Initiativ som bransjen selv tar underletter arbeidet for Sykehusinnkjøp, som jobber for å få miljø og samfunnsansvaret inn i våre offentlige anskaffelser.

Les mer på universitets nettsider.