Sykehusinnkjøp ivaretar forbudet mot engangsplast

Norske sykehus vil ha gode alternativer klare når et forbud mot engangsplast trer i kraft til sommeren.

Publisert 24.03.2021
Sist oppdatert 29.12.2022

Fra 3. juli 2021 blir det et forbud mot engangsartikler av plast. Det gjelder blant annet plastbestikk, tallerkener og sugerør.  Målet er å få ned plastforsøplingen og utnytte ressursene bedre.

–  Norske sykehus benytter i dag en rekke produkter laget av engangsplast. For Sykehusinnkjøp har det derfor vært viktig å finne fullgode løsninger for sykehusene når forbudet nå snart trer i kraft, sier Ole-Magne Kleven, som er avdelingsleder i divisjon nasjonale tjenester i Sykehusinnkjøp.

Samarbeid med leverandøren

En av de største områdene hvor sykehusene i dag benytter engangsplast er cateringprodukter. Dette gjelder blant annet bestikk, tallerkener og sugerør. Sykehusinnkjøp har derfor hatt en løpende dialog med Staples, som er dagens leverandør på dette feltet. Leverandøren har også kommet med forslag til alternative produkter.

To alternative sortimentene har i vinter blitt utprøvd av sentralkantine på Akershus Universitetssykehus. Etter denne uttestingen ble det ble disse alternativene godtatt som alternativer til dagens plastprodukter.

–  Vi har hatt en konstruktiv dialog med Staples, og mener vi har funnet produkter som er gode alternativer til dagens plastprodukter. Med disse alternativene på plass, håper vi at brukerne ute på sykehusene ikke skal merke så mye til overgangen bort fra engangsplast, sier Kleven.

De nye produktene vil rulles ut på alle sykehusene i løpet av mai.

Forbud etter EU-direktiv

Forbudet blir innført som følge av et EU-direktiv. Det har vært kjent lenge at forbudet ville komme. Mange produsenter og importører har derfor allerede begynt å fase ut de produktene som blir forbudt fra 3. juli.

Produktene det gjelder, er bestikk, tallerkener, sugerør, ballongpinner, rørepinner og bomullspinner i plast, samt matbeholdere, drikkebegre og drikkevaremballasje av isopor.  Forbudet kan medføre at bruken av disse plastartiklene reduseres med 1,9 milliarder enheter eller 3.600 tonn årlig i Norge.

Forbudet gjelder ikke for bomullspinner og sugerør til bruk som medisinsk utstyr.