Sykehusinnkjøp bidrar til europeisk rapport om utfasing av PVC

PVC utgjør en alvorlig risiko for både helse og miljø. Avdeling for samfunnsansvar har bidratt til en rapport om fjerning av den problematiske plasten fra helsesektoren.

Publisert 05.06.2023
Et nærbilde av et blad
PVC er en fare for både mennesker og miljø

PVC finnes i mange produkter som brukes i hele helsevesenet. Utstyr som inneholder PVC er en betydelig kilde til skadelig eksponering for pasienter og helsepersonell, og det jobbes derfor intensivt for å begrense bruken av stoffet i helsesektoren.

Healthcare Without Harm Europe publiserte i mai rapporten "Towards PVC-free healthcare: Reducing environmental impact and exposure to harmful chemicals". Sykehusinnkjøp, ved Maiken Pollestad Sele og Tore Havellen fra avdeling for samfunnsansvar, er medforfattere av rapporten.

Rapporten gir en omfattende oversikt over risikoene knyttet til PVC. Den fremhever også de tiltakene som helsepersonell allerede gjør på veien mot en PVC-fri fremtid.

– Rapporten gir enda bedre grunnlag for å fortsette med å stille krav om at produkter som er i kontakt med ansatte og/eller pasienter ikke skal være laget av PVC, sier Sele. I dag er også verdens miljødag, og denne uken foregår den digitale CleanMed-konferansen om bærekraftig helsevesen. Jeg oppfordrer kolleger og leverandører til å delta – det er sammen vi finner gode løsninger, avslutter Sele.

Du kan lese en oppsummering eller den komplette rapporten her.

CleanMeds hjemmesider, med mer informasjon om den digitale konferansen, finner du her.