Kontrakt tildelt for ny modell ambulansebiler

Sykehusinnkjøp HF har i januar inngått ny nasjonal kontrakt for ambulansebiler over 3,5 tonn med firehjulstrekk. Modellen er Mercedes Sprinter.

Publisert 25.01.2024
Et gult og grønt skilt
Ambulanse ved UNN Harstad. Illustrasjonsfoto: Jan Fredrik Frantzen, UNN

De tyngre bilene med firehjulstrekk har vært den mest innkjøpte kategorien i foregående kontraktsperiode.I denne perioden har leverandøren Emergency Norway levert biler av typen Volkswagen Crafter til ambulansesentralene rundt om i landet.

Samme leverandør er nå tildelt en ny kontrakt som hadde oppstart 10. januar, men denne gang med Mercedes Sprinter som ny modell. Det kom inn til sammen sju tilbud fra fire ulike leverandører i anbudsrunden.

Kontrakten går over to år, med mulighet for forlengelse inntil to år, og har en antatt leveranse på 130-140 biler i året. Estimert verdi for kontrakten er på 210 millioner kroner i året.

Bilene har krav om leveringstid på 12 måneder, slik at de første ambulansene på den nye kontrakten blir levert mot slutten av 2024. I mellomtida vil også biler bestilt i 2023 på den gamle kontrakten bli levert jevnt og trutt ut til de regionale helseforetakene som har bestillinger inne fra før.

Sykehusinnkjøp HF ser frem til videre samarbeid med Emergency Norway. Les mer om avtalen på kategorisiden for nasjonale avtaler.