Ti år siden Sykehusinnkjøp HF så dagens lys
Den 17. desember 2025 er det ti år siden Sykehusinnkjøp HF ble stiftet. Her er noen av høydepunktene gjennom årene som har gått.
Den 17. desember 2025 er det ti år siden Sykehusinnkjøp HF ble stiftet. Her er noen av høydepunktene gjennom årene som har gått.
Gjennom likelydende vedtak i styrene i de regionale helseforetakene ble Sykehusinnkjøp HF stiftet 17.desember 2015.
Foretakets eiere er Helse Midt-Norge RHF, Helse Nord RHF, Helse Sør-Øst RHF og Helse Vest.
Med stiftelsen 17. desember 2015 ble dermed grunnsteinen lagt for å samle innkjøpsfaglige ressurser ved helseforetakene rundt om i landet under ett og samme foretak.

I juli 2016 ble det klart at Sykehusinnkjøp hadde fått sin første ansatte i Kjetil Istad, som ble foretakes administrerende direktør. Han hadde denne stillingen frem til han fratrådte i februar 2021.

Fra 1. november 2016 virksomhetsoverdras tidligere HINAS (Helseforetakenes Innkjøpsservice) i Vadsø til Sykehusinnkjøp HF. Videoen du ser øverst i denne saken, er fra markeringa av denne hendelsen i Vadsø i slutten av oktober 2016.
I løpet av de kommende månendene virksomhetsoverdras også innkjøpsressurser fra alle landets helseforetak og regionale helseforetak til Sykehusinnkjøp HF.

Høsten 2017 holder Sykehusinnkjøp første samling for nyansatte ved hovedkontoret i Vadsø. Nyansattsamlinga er blitt en årlig begivenhet hos oss, hvor vi inviterer alle nyansatte i foretaket til å komme til Vadsø for et faglig og sosialt program.
Bildet er fra nyansattsamlinga i 2025.

I april 2018 reiste Sykehusinnkjøp til Sialkot-provinsen i Pakistan sammen med den nasjonale oppfølgingseneheten for etisk handel i Sverige.
Formålet med reisen var å besøke fabrikker som produserer kirurgiske instrumenter som leveres til norske sykehus, og å inspisere disse.
I forkant av reisen hadde det vært medieoppslag i flere land om mulig barnearbeid relatert til kirurgiske instrumenter levert til sykehus. For Sykehusinnkjøp er det viktig å jobbe for at barnearbeid ikke forekommer i produksjonen av kirurgiske instrumenter som leveres til norske sykehus.
Sykehusinnkjøp har gjennom årene også fulgt opp produksjon i andre lavkostland for i størst mulig grad sikre anstendige arbeidsforhold i leverandørkjedene til sykehusene.

I april 2019 er det klart for den første felles nordiske legemiddelanskaffelsen noen gang.
Danske Amgros, islandske Landspitali og Sykehusinnkjøp gikk sammen om å gjennomføre den felles anskaffelsen etter at norske og danske myndigheter i 2018 undertegnet en intensjonsavtale om å gjennomføre felles prisforhandlinger på utvalgte legemidler.
Bakgrunnen for intensjonsavtalen var det svært høye prisnivået på nye legemidler.
De første avtalene trådte i kraft 1. februar 2020.
Når Norge, Island og Danmark i 2021 gjennomfører flere nye felles legemiddelanskaffelser blir også forsyningssikkerhet og miljø viktigere kriterier i valget av leverandør.

Under et besøk til Sykehusinnkjøps hovedkontor i Vadsø august 2019 kom daværende helseminister Bent Høie med en nyhet i bagasjen; Sykehusinnkjøp skal samarbeide med Forsvaret.
Frem til da hadde Sykehusinnkjøp bare gjort innkjøp for helseforetakene, men fremover skulle man også bidra til Forsvarets helserelaterte innkjøp. Forsvaret har over tid ønsket et slikt samarbeid, fordi de har sett at Sykehusinnkjøp har oppnådd gode resultater, understreket Høie.

Sykehusinnkjøp rullet i august 2019 ut en miljøpolicy som setter tydelige krav til prosjektledere i organisasjonen om å bruke disse retningslinjene og spesifikasjonene i alle relevante anskaffelser.
Formålet var å sikre at Sykehusinnkjøp møter eiernes krav om å være en pådriver for miljøvennlig innkjøp.
– Miljøpolicyen viser hvor viktig vi syns det er å bidra til å redusere miljøbelastningen ved drift av sykehusene, og samtidig bedre folkehelsen, sa daværende administrerende direktør Kjetil Istad den gang.
I mars samme år ble det for første gang også stilt miljøkrav i en legemiddelanskaffelse.

Da Norge "stengte ned" på grunn av koronapandemien den 12. mars 2020, snudde Sykehusinnkjøp HF seg rundt nærmest over natta. Den 16. mars gikk vi i rød beredskap. Det innebar at hele organisasjonen ble rigget om til å bistå i arbeidet med å skaffe nok smittevernutstyr til sykehus og kommunehelsetjenesten over hele landet.
Vi startet å lete etter alternative kanaler og leverandører for å skaffe alt det nødvendige utstyret, og det ble opprettet en egen kanal for nye leverandører som ønsket å bidra.
I den mest hektiske perioden kunne det komme opp mot 400 henvendelser til oss per dag.
Arbeidet under koronapandemien ga Sykehusinnkjøp en rekke nye, verdifulle erfaringer som vi tok med oss videre i planleggingen av hvordan vi skulle arbeide fremover.

Under Etisk handel Norges 20. årsmarkering ble Pia Trulsen i Sykehusinnkjøp tildelt Etisk handel-prisen 2020.
Hun fikk prisen for å ha vært en ildsjel i innkjøpermiljøet siden 2011, inkludert sin oppfølging av leverandørkjeder. Trulsen sto bak de første kvalifikasjonskravene som ble stilt i 2012. Resultatet ble en betydelig forbedring av arbeidsvilkår i en fabrikk i Malaysia, og på lengre sikt førte det til en større bevissthet og engasjement hos både leverandører og innkjøpere.

Den 28. juni 2021 går Sykehusinnkjøp ut av grønt beredskapsnivå. Foretaket hadde da vært i beredskap siden 16. mars 2020 som følge av koronavirusutbruddet. I starten var vi rød beredskap.
Fra 27. april 2020 gikk foretaket over til gult beredskapsnivå, og fra 26. mai 2020 hadde vi grønt beredskapsnivå.
Selv om beredskapsperioden ble avsluttet, pågikk det fortsatt en hel del oppgaver i foretaket som var knyttet til pandemien.
– Vi har vært gjennom en meget krevende og annerledes periode. Den lange tiden med beredskap har vært nødvendig for at vi skulle kunne utføre oppdragene som handlet om pandemien på en god nok måte, sa daværende konsitutert administrerende direktør Bente Hayes den gang.

Sykehusinnkjøp HFs styre besluttet i et ekstraordinært styremøte 13. oktober 2021 å ansette Bente Hayes som administrende direktør. Hayes hadde da vært konstituert i stillingen etter at Kjetil Istad fratrådte som administrerende direktør i februar samme år.
– Særlig motiverende for å søke stillingen som administrerende direktør har vært muligheten til å jobbe videre sammen med Sykehusinnkjøp HFs mange dyktige medarbeidere, "gullet" i organisasjonen, sa Hayes den gang.

Oslo kommune, DFØ v/Statens innkjøpssenter og Sykehusinnkjøp HF inngår i mars 2022 en samarbeidsavtale om å ivareta menneske- og arbeidstakerrettigheter i anskaffelser av blant annet IKT-utstyr. Dette er en av innkjøpskategoriene hvor man vet at risikoen for menneskerettighetsbrudd er stor.
– I Sykehusinnkjøp HF har arbeidet med samfunnsansvar høy prioritet. Gjennom flere år har vi fulgt opp leverandørkjeder i risikoland innen flere ulike kategorier. Gjennom dette arbeidet har vi fått kjennskap til at det er stor risiko, både rundt arbeidsforhold og miljø. Derfor ser vi frem til et godt samarbeid med Oslo kommune og DFØ for å få enda mer kraft i dette arbeidet, sa administrerende direktør Bente Hayes i Sykehusinnkjøp HF.

Den 22. april 2022 signerte Sykehusinnkjøp HF og Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) en samarbeidsavtal om anskaffelser av medisinsk utstyr og legemidler.
Avtalen innebar at FLO i henhold til bestemmelser i avtalen skal kunne delta i anskaffelser som gjennomføres av Sykehusinnkjøp HF. Den regulerer ansvarsforholdet mellom partene og konkretiserer hvordan man skal samarbeide i anskaffelser som gjennomføres av Sykehusinnkjøp HF.

Island, Norge og Danmark mottar 20. september 2022 en ny europeisk pris for vår første felles nordiske anbud på legemidler, hvor også miljø ble vektlagt som evalueringskriterium. Vi får prisen for blant annet å være en inspirerende rollemodell for andre organisasjoner.
Vi fikk prisen for «Innovation & Procurement Excellence» under prisutdelingen European Healthcare Procurement Awards 2022.
Bak prisen står EHPPA – The European Health Public Procurement Alliance – og Health Proc Europe.

I mars 2023 blir endelig de første nasjonale kategoriplanene vedtatt; én for HR og én medisinske forbruksvarer (MFV).
Arbeidet med å lage planene hadde pågått i cirka ett års tid og ble ledet av to prosjektgrupper i Sykehusinnkjøp. Fagressurser fra helseforetakene og et programstyre blant annet bestående av represanter fra de regionale helseforetakene medvirket i arbeidet.
– Med de første nasjonale kategoriplanene for HR og MFV har vi fått verktøy for å løfte det samlede anskaffelsesarbeidet i spesialisthelsetjenesten. Det er et løft med tanke på kunnskapsgrunnlag, kvalitet og effektivitet i anskaffelsene, sa administrerende direktør Bente Hayes i Sykehusinnkjøp den gang.
Per desember 2025 har vi også fått kategoriplaner for kirurgiske produkter (KIR), bygg og eiendomsdrift (BE) og IKT. Det pågår for tiden arbeid med en kategoriplan for administrajson (ADM) og et forprosjekt for et kategoriplanprosjekt for medisinskteknisk utstyr (MTU). I tillegg jobbes det med å revidere legemiddelstrategien fra 2018 til en kategoriplan.

Sykehusinnkjøp signerer i oktober 2023 samarbeidsavtaler med de fire regionale helseforetakene som eier foretaket. Avtalene definerer hvilke tjenester Sykehusinnkjøp HF skal bidra med, og hvordan disse skal leveres til helseregionene.
Avtalene definerer også en strategi for Sykehusinnkjøp som sier at foretaket gjennom tett samarbeid med helseforetakene skal legge til rette for økt økonomisk handlingsrom, god leveranseevne og forsyningssikkerhet og økt mulighet for å utvikle mer fremtidsrettede helsetjenester.

I starten av 2024 inngår Direktoratet for medisinske produkter (DMP) en samarbeidsavtale med Folkehelseinstituttet (FHI), Helsedirektoratet og Sykehusinnkjøp om offentlige anskaffelser av vaksiner.
Det skjer som følge av omorganiseringen av den sentrale helseforvaltningen.
Sykehusinnkjøps rolle er beskrevet slik i avtalen:

Mot slutten av 2024 kunne vi stadfeste at Sykehusinnkjøp for første gang har vært involvert i alle anskaffelsene til et nytt storsykehus, nemlig Nye UNN Narvik. Den offisielle åpninga av Sykehuset skjedde i mars året etter, og da var Sykehusinnkjøp til stede.
Parallelt med dette prosjektet har Sykehusinnkjøp også levert en totalpakke av anskaffelser til Nye Hammerfest sykehus, som også ble offisielt åpnet tidligere i år.

Den 1. februar 2025 kunne vi endelig markere inngangen til Sykehusinnkjøp 2.0. Da trådte nemlig en helt ny organisasjonsstruktur i kraft. Vi gikk nå fra å være organisert etter geografi til å primært være organisert etter kategori.
Det vil si at det er de ulike innkjøpskategoriene som ligger til grunn for hvordan vi er organisert. De nye divisjonene i foretaket heter nå:
I tillegg har vi en stab og tre divisjoner som yter støttefunksjonar:
Sykehusinnkjøp HF består ved utgangen av 2025 av rundt 330 medarbeidere.

Våren 2023 startet Sykehusinnkjøp opp «Team Snarkjøp», et team dedikert til rask erstatning av medisinskteknisk utstyr i Helse Sør-Øst. Når et sykehus melder inn behov for nytt utstyr, tar teamet kontakt innen 24 timer.
To år etter oppstarten, kunne teamet fastslå at de har gjennomført over 200 anskaffelser og 75 avtaler med ulike leverandører. Tjenestene deres har blitt populære blant kundene.
– Sykehusene har store parker med medisinskteknisk utstyr. Hvert år vil noen av apparatene og maskinene deres uventet bryte sammen. Da er det viktig å erstatte dem raskt, og for å få det til, må anskaffelsene våre gå på skinner, sier teamleder Henning Bjørneng Sagen.


Våren 2025 kunne vi melde at Sykehusinnkjøp skal gå over til en ny løsning for gjennomføring av anskaffelser, avtaleforvaltning og kategoristyring.
Den nye løsningen leveres av Ivalua, som er underleverandør til KPMG. Sistnevnte vant Sykehusinnkjøps anbudskonkurransen for anskaffelse av nye digitale innkjøpsverktøy, som ble utlyst i 2024.
– Ivaluas løsning gir oss et digitalt verktøy som dekker hele innkjøpsprosessen, sier administrerende direktør Bente Hayes.
Sykehusinnkjøp skal nå sette opp løsningen og teste den før den kan tas i bruk av ansatte. I desember ble det klart at oppstarten blir litt forsinket. Ny dato for oppstart er satt til 24. mars 2026.
